måndag 20 april 2009

Skapande frustration

Jag har ett problem i mitt liv. Jag bara spottar mig ut saker och förväntas att de är färdiga vid första försöket. En sorts perfektion som jag vet bara är en falsk illusion, men lik attans, är jag övertygad om att den finns i mitt liv. Nu när jag är arbetslös har man ju all tid i världen att skapa. Eller... Man borde söka mer jobb och vara mer aktiv, men det går alltid att vara mer av allting. Kollade en halvtimme på jobb idag. Hur lätt är det i dagens samhälle att få ett jobb?

Har teologisk utbildning och jobbat som pastor i några församlingar. Det är det jag kan, och det jag i grunden vill göra. Hur lätt är det då att få ett jobb som inte är teologiskt? Visst, jag kan sociala miljöer och at möta människor. Men jag har ingen utbildning inom:
  • ekonomi
  • juridik
  • skola/ förskola
  • rättsväsende
  • transport
Allt detta krävs idag i Sverige. Men jag som tillhör den utvalda skaran av präster och pastorer ingår inte i Sveriges resurser för arbetslösa. det gäller att hitta egna vägar. Egna kontakter, som arbetsförmedlaren sa sist. Det kanske stämmer. Det kanske är till kyrkan jag får gå. Människor i kris rekommenderas att gå till kyrkan. Kanske är det så att arbetslösa pastorer får göra det oxå...

Under tiden underhåller jag mig med att skriva på mina böcker. Kommer att presentera dem lite senare idag. Ska väl ta en kaffe först och vakna till liv. Satt och spelade XBOX360 till 02.30 i natt. Fable 2 är så himla roligt. Spela det! Men en smakretare för er som älskar att läsa böcker eller att utmana sina kulturella gränser, kommer här en aptitretare.

Noah Aronson är pastor i en församling i Göteborg. Och ja, det är en roman, så alla platser, namn, händelser och skildringar, är strängt fiktiva och har ingen återkoppling. I de fall händelserna stämmer överens med en verklighet 2009, är det bara en slump. Nåväl... Noah är pastor och föreståndare för en utpostförsamling. Innan han kom till Sverige (han är amerikan) var han prickskytt i amerikanska marinkårens expeditionsenhet 97. De enheter som inte "finns", som inte tillkännages offentligt. Om du känner till teveserien "The Unit" förstår du vad jag menar. Noah är gift med en svensk kvinna och de har två barn.

Noah är frälst (d.v.s. räddad från döden, av Guds nåd och kärlek) av nåd och lever ett fromt liv. Men är det så lätt att bara skaka av sig alla hemska minnen från Irak, Afghanistan, Somalia, Thailand och Ryssland? Och hur kommer det sig att en råbarkad elitsoldat på 1.93 meter lång, 120 kilo tung, kan bli en kristen, än mindre pastor i en svensk frikyrka? Nåden enligt Aronsons är en berättelse om nytt hopp och framtidstro, kantat av tistlar och hemska snår. Men någonstans där på vägen finns det en Gud som vakar över människan. Även elitsoldater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar